RSS Feed

Det virkede! Beskæring af æbletræ

Det virkede! Beskæring af æbletræ

Sidste sommer, gav vores lille æbletræ tre sølle æbler, mens der fire andre store træer, bugnede af frugt. Jeg tænkte, det egentlig bare var et dårligt træ, men da jeg i foråret tilfældigt så et haveprogram, hvor en havekyndig viste hvordan man beskærer æbletræer, gjorde jeg forsøget med beskæringen så snart jeg fik muligheden, i håb om, at det ville betyde flere æbler i den sidste ende.

Og det lykkedes!

Fidusen er, at fjerne alle grene der stikker lodret eller næsten lodret op, og beholde alle vandrette eller nedadgående grene. Jeg syntes godt nok jeg var hård ved det lille træ, fjernede en frygtelig masse grene, og troede ærlig talt ikke at de grene der var tilbage, ville kunne bære frugt.

Men nu har jeg lige plukket en Rema-1000-bærepose fuld æbler og af dem lavet 3 1/4 liter æblemost 🙂

Som det ses af billedet herunder, så er der en del grene igen, som jeg naturligvis vil fjerne til foråret.

Lille æbletræ, beskåret i foråret

Saften blev smuk gylden, middelsød med karakteristisk æblesmag.

Skriv et svar

