Tomatkoncentrat af egne tomater

Efter en god høst af frilandstomater, kunne jeg godt tænke mig, at lave tomatkoncentrat af dem, en pasta der kunne bruges til familiens elskede hjemmelavede fredagspizza – men ved at blende dem, bliver det mere en suppe, end en pasta, fordi der er alt alt for meget vand i.

– Hvis jeg kogte det ind, ville det tage lang tid, jeg ville skulle holde øje med det og en del af smagsstofferne ville fordampe sammen med væsken…

– Hvis jeg lod det dryppe igennem en si, ville en masse af smagsstofferne forsvinde sammen med væsken…

– Hvis jeg lod det dryppe igennem et frugt-klæde, ville det tage ualmindeligt lang tid, fordi porerne i klædet ville blive stoppet af den tykke tomatsaft, og jeg ville kunne blive nød til, at røre/skrabe i det og måske skifte klæde, med tab af en del af massen…

Tænke tænke…..

Som naturfaglig lærer har jeg mange gange, arbejdet med temaet “Vand” og ladet børnene lave øvelser hvor de skulle rense mudret vand, så det næsten blev drikkeligt – og tænke, at jeg vel i grunden, kunne bruge samme metode til, at skille vandet fra “tomatsuppen”, så der kun er tyk koncentreret tomatpasta tilbage.

Som tænkt – så gjort 🙂

Efter at have blendet tomaterne, kogte kogte jeg den fremkomne “tomatsuppe” op, skoldede en godt skyllet engangs klud, gjorde kluden godt våd, foldede den to gange og lagde den hen over kanten på kanden hvori jeg havde tomatsuppen, stillede suppen op på en gryde og lod den del af kluden der hang ned over kanten på kanden med suppe, hænge ned i en skål, så det vand der skulle skilles fra suppen, kunne løbe dérned.

Det blev en succes! 🙂 Der forsvandt 600 ml vand ud af den liter tomatsuppe jeg startede med – på kun en time – og efterlod 400 ml tyk koncentreret tomatpasta, lige til at dele,  fryse ned efter et opkog – og bruge sammen med div. krydderier på en hjemmelavet pizzabund 🙂

Det bedste alternativ – indkogning –  ville have taget meget meget længere tid, der ville være gået smagsstoffer tabt og det ville have kostet mere i strøm…

Her er billeder fra eksperimentet:

hjemmelavet tomatpasta

Opstilling af eksperiment med at adskille vandet fra blendede tomater til en tomatpasta – efter

Opstilling af eksperiment med at adskille vandet fra blendede tomater til en tomatpasta - før

Opstilling af eksperiment med at adskille vandet fra blendede tomater til en tomatpasta – før

Skriv en kommentar